Gemeentearchief Ede
De inval op de Veluwe (1624). Media in tijden van oorlog
De Tachtigjarige Oorlog op de Veluwe: voor velen wellicht een onbekend stuk geschiedenis. Toch speelde Ede in het jaar 1624 een hoofdrol in de strijd tussen de Spanjaarden en de Republiek. In deze gastles krijgen leerlingen uit de bovenbouw informatie over hoe het nieuws over de strijd zich verspreidde, welke propagandamiddelen werden ingezet en hoe de beeldvorming van ‘vriend en vijand’ verliep.
Vervolgens spelen zij in groepjes de spelvorm Kraak de Code waarin archiefstukken over de Inval op de Veluwe in 1624 centraal staan. Ontcijferen ze het handschrift op de militaire nieuwskaart? Hoeveel huizen werden er nu afgebrand in Ede? En hoe kan het dat het Spaanse leger zo plotseling uit Ede vluchtte? Het groepje dat de Kraak de Code het snelst oplost, krijgt een kleine prijs.
Het educatieve programma ‘De inval op de Veluwe (1624)’ wordt in de klas gegeven.
Kernmerkende aspecten: De Opstand in de Nederlanden en het ontstaan van een onafhankelijke Nederlandse staat.
Tijdvak: Tijd van regenten en vorsten
Onderwerp: Tachtigjarige Oorlog, de Opstand, media, propaganda.
Werkvorm: Presentatie en ‘Kraak de code’
Groep: Klas 4 en 5 (Havo/Vwo) voortgezet onderwijs
Max. aantal leerlingen: 30
Duur: 45 minuten
Kosten: Gratis voor leerlingen uit de gemeente Ede
Tijden waarop de bezoekles wordt aangeboden: Maandag t/m donderdag
Praktische voorbereiding: Geen
Gewenste begeleiding vanuit school: Minimaal één begeleider
Aanmelden bij Gemeentearchief Ede
CONTACT
Bergstraat 4
(hoofdingang van het gemeentehuis)
Tel: 14 0318
OPENINGSTIJDEN
Het educatieve programma ‘De inval op de Veluwe (1624)’ wordt in de klas gegeven op maandag t/m donderdag.
Bereikbaarheid
N.v.t., het educatieve programma wordt in de klas gegeven
Lessuggesties
in de klas
Lessuggesties in de klas
Meer lessuggesties kunnen worden opgevraagd bij de instelling.
Educatie
Workshop monnikenwerk: leren schrijven met een veer
In het eerste gedeelte van de workshop vertelt een medewerker van het Gemeentearchief hoe er in de middeleeuwen werd geschreven: hoe maakte men inkt? Hoe werkt zo’n veer? En wat is de functie van die mooie versierde beginletters? De oudst bewaarde handschriften uit het Gemeentearchief komen aan bod.
WOII in Ede: verzet en verraad
Leerlingen ontdekken aan de hand van originele stukken hoe het verzet te werk ging in 1944. Ze puzzelen met historische foto’s genomen in Ede. En een dagboek uit de oorlog laat hun zien hoe deze periode voor ‘gewone Edenaren’ verliep.
Wat je niet op Google vindt: een kennismaking met het archief
Tijdens een afwisselend programma leren leerlingen uit groep 7 of 8 wat een archief is en wat voor moois het bewaart over de lokale geschiedenis. Wat voor soorten bronnen heeft een archief? En wat kun je allemaal met die bronnen? Staat dan toch niet álles op internet?!
Wie was Anna Maria Moens? (klas 1 en 2)
Anna Maria Moens (1775 – 1833) moet rond 1800 een bekende verschijning in Ede zijn geweest. . In dit lesprogramma voor klas 1 en 2 havo/vwo leren leerlingen Moens kennen door zelf aan de slag te gaan met een scala aan archiefbronnen, zoals notariële akten, foto’s en het prachtige Album Amicorum (een soort vriendenboek) van Moens.
De inval op de Veluwe (1624). Media in tijden van oorlog
De Tachtigjarige Oorlog op de Veluwe: voor velen wellicht een onbekend stuk geschiedenis. Toch speelde Ede in het jaar 1624 een hoofdrol in de strijd tussen de Spanjaarden en de Republiek. In deze gastles krijgen leerlingen uit de bovenbouw informatie over hoe het nieuws over de strijd zich verspreidde, welke propagandamiddelen werden ingezet en hoe de beeldvorming van ‘vriend en vijand’ verliep.